חינוך לאור נחת רוח

התפיסה שלנו טוענת שחינוך הוא ביצוע בפועל של תורת הנפש היהודית, כל הגדרה אחרת של מושג חינוך הוא לוקה בחסר.

חשבנו ופעלנו לשינוי ההבנה מה זה חינוך, מהו המיצוי החינוכי, הגדרתו ואופן מימושו בפועל.

חינוך זה רוחניות בפועל.

רוחניות היא עולם הקדושה וכשנבין מה הוא כולל נדע בברור מה זה חינוך ואיך מלבישים את הארציות ברוחניות, כמעשה בפועל בחינוך.

תורת הנפש היהודית המוטמנת בתורת הסוד, גובשה במשך שנים רבות מתורה שבכתב לתורה שבעל פה (מעשה).

מערכת שלמה של תהליכים, מושגים והגדרות שאיתן יהיה אפשר לממש את המעשה החינוכי האמיתי בפועל.

מערכת החינוך הממסדית נמצאת במשבר זמן רב, עידן הקורונה מבליט באופן מיוחד את קשיי התפקוד החינוכיים.

שנים אנחנו טוענים ופועלים הלכה למעשה להראות שהבעיה טמונה בעובדה שכל ניסיון למצוא ״פתרון״ בדמות תרופה, רפורמה ושלל תוכניות – נועד לכישלון ולהעמקת הטרגדיה.

אם נבחן את כמות הרפורמות, התוכניות והשינויים המבניים שהובילה מערכת החינוך במשך שנים רבות וזו רשימה חלקית: העולם הישן, אופק חדש, עוז לתמורה, למידה היברידית, למידה משמעותית , הדלת הפתוחה, שילוב, למידה דיפרנציאלית, וועדות התמדה, וועדות מיצוי..  ובמקביל על מנת לנסות ולטפל במעמד המורה ובקשיים החינוכיים הציעה המערכת פתרונות נוספים כגון: הקטנת מספר התלמידים, ייבוא עובדים מהייטק, שעות הכלה למורים, השתלמויות, שיפור תנאי העבודה ועוד. 

נראה כי חיפוש אמיתי של תרופה למחלה שהולכת ומתגברת, הופך לעיתים ממשבר, לשבר עמוק ומדאיג.  

אין אנחנו באים להביא תרופה או פטנט לתיקון הגדרת החינוך על פי הממסד, אלא להציע דרך אחרת, אופן חשיבה אחר, למושג החינוך, קרי: החינוך הינו רוחניות בפועל.

הוכחנו הלכה למעשה שעבודה על פי המודל הזה מחזירה עטרה ליושנה ומקפיצה אותו למקומו הראוי. המעשה החינוכי בדרגת חשיבות מעוררת כבוד מצד כל המשתתפים במעשה – כל השותפים ממש.

כדי להיות ברורים, תורה זו נוסתה במשך 26 שנה בבתי הספר אותם ניהלתי מקצועית, לפעמים בתנאים לא פשוטים, בעיקר כי המערכת הממסדית התקשתה לאפשר לנו לבטא את עצמנו באופן מלא.

השינוי והחדרת התורה הזו מחייבים השקעה של משאבים שבעיקרם הם רגשיים ורוחניים.

אנחנו מציעים שיותר ויותר ביה”ס וגופים העוסקים בחינוך יאמצו את תורתנו החינוכית/טיפולית ויקחו חלק פעיל של הדרכה וליווי כפי שתהליך החינוך מחייב.

הדרך שלנו מחייבת את כל אנשי הצוות כולל כולם והתלמידים להיות בתוך תהליך חינוכי.

אופני העבודה אלו נכונים לכולם: צוותים חינוכיים, תלמידים והוריהם (עקרונית אין ולא צריך להיות הבדל בין בתי ספר רגילים או חינוך מיוחד) חילונים, חרדיים, בנים או בנות. 

נחזור ונציין שמימוש התפיסה של רוחניות בפועל מחייב את כל העוסקים בחינוך לעשות עבודה רוחנית של הכרת החינוך אשר דרכה יבינו מה המעשה החינוך ומה הוא מטיל עליהם. מהשומר בשער ביה”ס עד מנהל, מחנך, סייע, מטפל, מנהל אגף החינוך וכו’. כולם כולל כולם.

שתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

אולי יעניין אותך גם...

אני ואתה נשנה את העולם

אם אתם מעוניינים בליווי בדרך לנחת רוח אישית או מקצועית, מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם