תורת חינוך וההדרכה

תורת החינוך וההדרכה על פי מאמר כבוד קדושת אדמו”ר הריי”צ

 

אתחיל את המאמר בנימה אישית מאוד. במשך עשרות שנים ניהלתי  מקצועית וכללית בתי ספר לחינוך מיוחד לתלמידים המוגדרים בעלי קשיים נפשיים משמעותיים.

התחלתי את עבודתי בנקודה מסוימת (אני מתכוון מבחינה מקצועית – תפיסות ,אידאות וכו) וסיימתי ב”ה במקום עמוק ומשמעותי – ניהלתי את חיי המקצועיים על פי התובנות שנגלו לעיני .

בסיום המסכת הזו כבדרך מקרה הגעתי לספרו של אדמו”ר הריי”צ או נכון יותר למאמרו על כללי החינוך וההדרכה שכתב בהוראת אביו הרש”ב ובהנחיתו הצמודה. (ערוך ומנוקד מאת הרב יקותיאל גרין)

קראתי את הספר וצמרמורות אחזו בי. אחת לאחת כך עבדתי וכך הנחתי את צוותי החינוך. בשנים האחרונות, והסבתי את עקרונות אלו גם לעבודתי הטיפולית. הרגשתי והבנתי שאופני הטיפול המקובלים – התיאוריות השונות אופני הטיפול אינם יכולים לתת מזור למצוקות , ולמצב הכללי שלנו. שלא מתוך זדון אבל יש אני משוכנע שאנחנו בבעייה חמורה.

מרכז “נחת רוח” הוקם להביא לידי ביטוי את הידע, הניסיון והתובנות -יש ביכולתי לתת מזור ולקדם אותנו  הן בתחומי בריאות הנפש ומערכות החינוך.

לעולם לא קראתי או שמעתי על הריי”צ קודם לכן . כנראה (על פי תורת הגלגולים של האר”י) כשנשמות דבוקות באותה מטרה הן חולקות “ידע” ותובנות, דרכים ונתיבים שמביאה לדמיון וזהות.  מצאתי ספר/מאמר המארגן באופן מדויק את מה שעשיתי, הרגשתי וחשבתי. אני הקטן עפר לרגליו זכיתי בנאמנותי לאמת להגיע להבנות דומות לשלו .

אשתדל להביא במאמר זה כמה מעקרונות התפיסה והעבודה הייעוצית ,הדרכתית ,טיפולית ובכך לאפשר לכם הפונים אלינו להכיר ולדעת את יסודות ועקרונות המעשה במרכז “נחת רוח”.



תורת החינוך וההדרכה

 

[כדי להקל על הקורא כל פעם שאציין חינוך והדרכה אני מתכוון גם למקצוע הטיפול והייעוץ. מנקודת ראותי עבודת החינוך היא טיפולית ועבודת הטיפול היא חינוכית.]

 

“החינוך וההדרכה, היא תורה שלימה בהלכות מרובות מסתעפים לפרקי הכשרה ופרקי הנהגה, הן מצד המחנך והמדריך והן מצד המחונך (מטופל) והמודרך.היא רבת אחריות ,ועבודה קשה וכבדה ביגיעה עצומה יגיעת נפש ויגיעת בשר”

הריי”צ מציין בדגש שצריך כישרון מיוחד לעסוק בתחום מפאת חשיבות הנושא. מדובר בדיני נפשות.

הוא ממשיך להדגיש כי מדובר בעבודה קשה ” בדה יותר מעבודת הוראה של רב ותלמיד” . עבודת החינוך/טיפול היא בעניני היצר והנפש הבהמית, הטוב החומרי ואירי הנחמד למראה עיניו. 

הריי”צ מציין דבר חשוב ועמוק : …דאם אינו מתקן הרי בהכרח מקלקל ”  לכן מדובר במלאכה קדושה הדורשת מהעוסקים בה תהליכי הכשרה מיוחדים.

תנאי הכשרה ראשון למבקש לעסוק בחינוך טיפול והדרכה : ביקורת האדם ביחס לעצמו. אהבת עצמו הפראית של האדם היא מחומרי היצר הרע. הוא מעוור את שכל האדם ומטמטם את ליבו. דבר ראשון בתהליך ההכשרה ובהמשך לאורך כל הדרך חייב המבקש לעסוק בנפש הקדושה של האדם להיות בתהליך מתמיד של התחנכות וטיפול. יש ללמוד את אומנות הביקורת העצמית בהנחיית מדריך שגם הוא נמצא תחת הדרכה.

האדמו”ר מסיים ומדגיש : “הנה האיש החפץ בחיים, מתאימים לשליחות אשר גזרה עליו ההשגחה העליונה להאיר את העולם האור תורה ונר מצווה….הנה ההכשרה שיכשיר האדם את עצמו ,הוא על ידי הביקורת שיבקר את עצמו בעבודתו והנהגתו”.

מדרישות אלו אנחנו יכולים לראות את ההבדל התהומי התייחסות לעבודת הנפש ,כקודש לבין  מה שאנחנו מכירים . הפוך לגמרי.

הבסיס וזרע מלאכת העבודה החינוכית ייעוצית טמונים בידיעה שיש לנו בחירה. יש לנו אומנם בחירה מאוד מצומצם אבל זו שבידינו איכותית ועוצמתית – “אמנם גם מי שנטייתו רעות, הן מצד התולדה והן מצד הרגילות…. יש לו את האפשרות והיכולת ,לא רק לדחות להסיר מעליו, אלא להפכם מרע לטוב, מגונה לנאה מכח עליון (שנתן לנו בחירה חופשית) . 

הרב מציין שיש לזכור תהליך התחנכות ארוך וקשה ודורש סבלנות, נחת רוח, וכבוד .

עליו להעריך את כוחותיו וכוחות הנתון לטיפולו. מה מצבו, באיזה סביבה הוא חיי מהן יסודות הבנתו את עצמו ,סביבתו והחיים ככלל. מהם כישרונותיו ומעלותיו הטבעיים, וכן לשקול בפלס את חסרונותיו ואת דרכי הנהגתו.

 

לסיכום

כשרונות האדם רבים ומגוונים, והכישרון הוא מתנת אלקים. לאחד קול יפה, אחד יודע ללמוד אולם אין לו כישרון הבעה, לאחד מידות טובות מצליח לעבוד על עצמו ולשנות מידותיו אולם להדריך אחרים לא יוכל – שכן כשרון הטיפול החינוך ההדרכה והייעוץ הוא כישרון מיוחד ולא לכל אחד הוא ניתן. אני כל כך מודה לאלוהים שחנן אותי בכישרונות אלו , הלוואי אהיה ראוי לעשות בהם בריאות אושר שמחה אמונה וביטחון לבאים בשערי המרכז.




 



שתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

אולי יעניין אותך גם...

אני ואתה נשנה את העולם

אם אתם מעוניינים בליווי בדרך לנחת רוח אישית או מקצועית, מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם