הדרכות/הרצאות/סדנאות

 

הדרכה למטפלים בהבעה ויצירה במוסדות חינוכיים

הדרכה לאור מודל חינוכי טיפולי בעל ותק של שנים רבות במערכות החינוך. 

 נלמד מושגי יסוד של המודל, נבחן את עולמות החינוך והטיפול לעומק, נתבונן בתפקיד הטיפולי חינוכי בתוך המסגרת החינוכית על כל גווניו. 

הדרכה פרטנית וקבוצתית . 

        איך מייצרים גשר בין השפה הטיפולית לשפה החינוכית בביה”ס?

        איך הטיפול בתוך ביה”ס הוא תלוי יעדים חינוכיים של המחנך?

        מה הן מגבלות הטיפול בביה”ס?

–        באלו תכנים עוסק הטיפול בביה”ס?

–        איך ה setting הטיפולי בתוך ביה”ס משפיע על דרך העבודה שלי?

–        מי אני כמטפלת בתוך ביה”ס? 

מזמינה אתכם לבוא, לשמוע, ללמוד, לשאול ולהסתקרן יחד איתי, יהיה מעניין.

סיגל לב ארי – מטפלת בתנועה, אשת חינוך, מדריכה מטעם יה”ת.

המפגשים יתקיימו במרכז “נחת רוח” בנתניה.

 


 

 

הזמנה לאנשי חינוך, הוראה וסייעות

בחינוך הרגיל, המיוחד, החילוני והדתי

אין זה מקובל שאנשי חינוך מלווים את עבודתם בהדרכה וייעוץ מקצועיים מחוץ לכותלי ביה”ס, או בנוסף למענים שהמערכת מעמידה להם.

כל מי שמכיר אותנו www.nachatruach.co.il או טייל באתר המרכז יכול להתרשם מגדלות הנושא החינוכי, מהדרך והתורה החינוכית החדשנית שלנו לאורך שנים רבות.

אולי לראשונה בישראל, מרכז פרטי שמאגד את עולמות הטיפול הנפשי והחינוך פונה אליכם, אנשי החינוך ומציע עזרה, תמיכה והדרכה, על ידי מנהל מרכז “נחת רוח” מר’ יוסף ברקוביץ שהגה, ניהל והדריך את הצוותים המקצועיים בשני ביה”ס לחינוך מיוחד לאורך 26  שנה.

העומס והקשיים החינוכיים ההולכים וגוברים, בפרט אחרי שנת קורונה, וודאי יוצרים תסכול, חווית בדידות וחיפוש אחר מענים מתאימים לעבר המעשה החינוכי.

תחושת השליחות וחשיבות נושא החינוך והדרכת אנשי חינוך, הובילה אותנו להחליט שהתשלום עבור שעות ההדרכה והייעוץ יהיו סמליות כתרומה לעמותה.

זו הזמנה עבורך לכניסה לתוך תהליך ייעוצי חינוכי אשר יספק עבורך מקום בטוח, שמור ופורה, בעלות סמלית, בו תוכל להיעזר, להיתמך ולהתפתח.

המפגשים יתקיימו במרכז “נחת רוח” בנתניה או דרך ה zoom

לקבלת פרטים נוספים, ניתן ליצור קשר דרך טלפון, המייל או האתר.


 

סדנה למטפלים בהבעה ויצירה במוסדות חינוכיים

סדנת היכרות עם מודל חינוכי טיפולי בעל ותק של מספר שנים במערכות החינוך והצלחה מרובה. 

בסדנה נלמד מושגי יסוד של המודל, נבחן את עולמות החינוך והטיפול לעומק, נתבונן בתפקיד הטיפולי חינוכי בתוך המסגרת החינוכית על כל גווניו. 

סדנה בת 3 שעות . 

        איך מייצרים גשר בין השפה הטיפולית לשפה החינוכית בביה”ס?

        איך הטיפול בתוך ביה”ס הוא תלוי יעדים חינוכיים של המחנך?

        מה הן מגבלות הטיפול בביה”ס?

–        באלו תכנים עוסק הטיפול בביה”ס?

–        איך ה setting הטיפולי בתוך ביה”ס משפיע על דרך העבודה שלי?

–        מי אני כמטפלת בתוך ביה”ס? 

מזמינה אתכם לבוא, לשמוע, ללמוד, לשאול ולהסתקרן יחד איתי, יהיה מעניין.

הסדנה תתקיים במרכז “נחת רוח” בנתניה.

סיגל לב ארי – מטפלת בתנועה, אשת חינוך, מדריכה מטעם יה”ת.


 

שאלות שאנשים שואלים 

  • מה זו ההדרכה הזו?

הדרכה פרטנית שמטרתה לעורר ולתת חופש מלא לאיש/ת החינוך, לזהות ולפגוש את עצמו\ה יותר ויותר על מנת שיוכל לקיים את המעשה החינוכי. 

להבין שהבחירה שלו במקצוע לא היתה מקרית ואינטרסנטית, משהו בנשמה שלו בחר בזה ועד שהחלק הבוחר שבו לא יגיע לחירות מלאה,על ידי תהליך ארוך ומעמיק יימשך התסכול והקונפליקט. 

נכיר את השלבים העיקריים בתהליך החינוכי

נעבוד על מודעות עצמית ,ניתוח המורכבות של המעשה החינוכי ,(תלמיד,הורה,צוות).

נקבל עזרה במימוש מתמשך של התובנות והבחירות שלנו.

  • למי מיועדת ההדרכה?

לכל מי שעוסק בחינוך – מנהל, מחנך, מורה מקצועי, סייעים, מטפלים, מנהלי מחלקות חינוך. 

מי שמתחבר לרוח הכתוב באתר, בעל ספקות ותהיות ללא מענה בתוך המערכת. 

מי ששמע או נפגש עם עבודתינו או/ו מי שקרא את הכתוב באתר והתעוררו בו הסקרנות והערגה ללמוד ולהתפתח בכיוון. 

אציין שאופן זה של המעשה החינוכי ילך ויהפוך יותר ויותר הכרח המציאות והמקדים הרי זה משובח.

  • תוכלו להסביר את המשפטים: “הקורונה תרופה למי שנכנס אליה חולה ומחלה למי שנכנס אליה בריא.” והוספתם באתר משפט  – “הקורונה כמשבר ומרכז “נחת רוח” כמשביר”

 מכיוון שהראיה שלנו היא מתוך תורת הנפש היהודית והנפש הזו מתייחסת אל המציאות מנקודת מבט רוחנית, הקורונה היא מצב שעבור מי שלפני הקורונה חש כאב ותסכול ממה שקורה סביבנו אז הקורונה לגביו היא תרופה ומטפלת בחלק גדול מהבעיות ומי שחי בשלום עם הסובב אותנו הקורונה עבורו היא מחלה. לשניהם הקורונה היא משבר.  בחינת מקדים תרופה למכה.

אדם שנכנס מהמקום בו הקורונה היא תרופה  הוא מרגיש מחוייב להפוך את המשבר למשביר . אדם שעבורו הקורונה היא מחלה אין לו רצון להיות משביר, הוא מעוניין שהמציאות תחזור לקדמותה.

אז מה המשביר? 

החלטנו מתוך סך כל הדברים שצריכים להשתנות להתמקד בשני תחומים- חינוך וטיפול. 

בנינו מענה מתאים, נכון ומדויק. אלו המקורות שדרכם החינוך והטיפול צריכים להתקיים. יש בהם משביר למחסור התחומים אלו . המשביר שב”ה אנחנו מציגים יש בו להיות משביר מרכזי לתחומים נוספים ,אנחנו מתרכזים בתחום הטיפול הנפשי והחינוך.

  • מהי זוגיות יעודית?

התנ”ה מכירה ומוקירה את המפגש המחייב בין גבר לאישה ורואה במפגש הזה את הפוטנציאליים העמוקים ביותר לחסד והתקרבות לנחת רוח כפי שמוסבר באתר שלנו. בנחת רוח מתייחסים לבניית הזוגיות כמעשה מרכבה , בכובד ראש וכמעשה אומן.

מסיבות מגוונות הפכה הזוגיות כשלעצמה (מנותקת מהיעוד שלה) ל “מוקד עלייה לרגל”. שוק יצרים ומילוי חסכים . 

 בנחת רוח  אנו רואים את הזוגיות רק ביחס לשלב ההורות והמשפחה. 

אנחנו ב” נחת רוח” נעזור לבני הזוג להבין את המשמעות של מושג הגבר, מושג האישה, הזוגיות, ההורות והמשפחה  על פי תורת הנפש היהודית. 

זוגיות שכזו מנכיחה את הילדים עוד טרם נולדו ואת המשפחה עוד טרם התארגנה. מאפשרת לבני הזוג מצד אחד לאחוז בחלום ומצד שני לאחוז במציאות ולמצוא את הדרך לגשר ביניהם. 

אנו מאמינים באמונה מלאה שזוגיות שכזו אשר מכינה  לחיי הורות ומשפחה, תצמצם באופן משמעותי את אחוזי הגירושין ותעלה את ההנאה והעונג של בניית זוגיות ותא משפחתי.

  • מה זה מטרת הבריאה? ותיקון הבריאה?

מטרת הבריאה – היא כמו התאהבות והכי קל לפגוש בה באהבת הורים לילדים. 

אהבה שאינה תלויה בדבר ושמחה מעצם הקיום וההתממשות, אופטימיות בלתי נדלית. 

תיקון הבריאה– הפוך למטרת הבריאה. 

מסמל את העיסוק בחסרון בביקורת עצמית או כללית – הוא נוטה יותר למאפייני עולם החינוך.

 ההורה מתוך עמדה של מטרת הבריאה הוא “נציג” של הרוח והשלמות. 

עמדה של תיקון הבריאה תייצג את  בניית הכלי והכשרתו -המעשה החינוכי.

  • איך מצב שזהות בין הורים ומחנכים כעוסקים בחינוך יוצר תחרות וקונפליקט?

מדובר בשני עולמות חופפים אשר מחד כל אחד שואף למטרה אחרת , ומאידך יש להם מטרה זהה.

(הורים- מטרת הבריאה, אנשי חינוך-תיקון הבריאה) 

עד ששני העולמות לא יבינו שאין מדובר בקונפליקט ושהם בעצם משלימים אחד את השני וחשובים באותה מידה, לא יוכל להיווצר שיתוף פעולה פורה.

בניית בניין שלום והרמוניה בין ההורים למחנך\ת מחייב תהליך של חידוד השונה ,בניית אמון שמאפשר לכל אחד מהצדדים לתת ביטוי לחלק המהותי שלו, וכמובן הבנה עמוקה של המכנה המשותף המורכב .

  • מה ההבדל בין קונפליקט לדילמה?

קונפליקט הוא מצב של או – או  -מלחמה

דילמה היא מצב של גם – וגם – רגיעה לצורך עליית המתח לצורכי בחירת.

בדילמה שתי הבחירות טובות ומתוכן צריך לבחור אחת ובקונפליקט יש בחירה אחת טובה ובחירה אחת רעה.

מכיוון שעל פי תורת הנפש אנחנו בעולם של ניגודים, עלינו לבחור איך מתקדמים מניגוד לאחדות.


 

טיפול נפשי -אישי, זוגי משפחתי במרכז “נחת רוח”

אני פונה אליך, אליכם שמחפשים עזרה ,יעוץ, הדרכה 

 עצרו!

עצרו כדי לא לפעול אוטומטית, על פי הרגלים ישנים, אל תתנו לפחדים לנהל אתכם.

אנחנו בתקופה חדשה, אחרת והמענה חייב להיות חדש ואחר.

עולם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה המערבית ״מסרסים״ את מושג האדם והמשפחה, בגין סיבות אידאולוגיות  ולא פחות על מנת שמושגי האדם והמשפחה יתאימו לשיטות הנהוגות במחקר הארצי חומרי.

הנפש שלהם היא לא הנפש אליה מכוונים אנחנו ב “נחת -רוח”.

החסד ,הבחירה,החירות, האמונה,התפילה, ניצוץ הנשמה,התעלות… הם חלק ממושגים שמאגדים תוכן נפשי רחב ועמוק שאין להם מקום בנפש הארצית, ואינם ממלאים תפקיד בתהליך הטיפול הנפשי.

המציאות הארצית אכן קיימת ופועלת אבל קיימת גם מציאות על ארצית שגלויה אשרמ שנה באחת את הבנת המציאות הארצית. המימד העל ארצי מעלה באחת את סגולות הנושא והנשוא ומאפשר לנו לגלות בו סודות והבנות מעוררי השראה ומשמעות לחיים. 

בעולם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה : 

האוניברסליות היא שם המשחק (לצורך כלי הסטטיסטיקה ומשקל  הכמותי) בשם האוניברסליות ״סורסה״ הנפש היהודית  וחיי הקדושה. 

הנפש היהודית אינה שונה מנפשם של הגויים. אין באמת קדושה,שבת,מסורת, הכל חול וחול. 

המוח האנושי אינו אובייקטיבי במפגיע, הוא משול למראה המשקפת מה שאתה מציב לפניה. עלינו לבחור מהי דמות האדם שאנחנו בוחרים להעמיד בפני המראה.

ההסתגלות היא הסגולה. איבון האיכות למען הכמות.

מושגים מעוררי השראה הם סכנה לאיזון הנפשי וליכולת לשלוט בעזרת צמד המילים : מחקרים אומרים.

 בקיצור אין  נפש יהודית. 

אכן יש בנו חלקים אוניברסליים, אבל החשובים לנו יותר והמשפיעים, מזון לנפש ולנשמה, הם החלקים האישיים, הפרטיים, היצירתיים. 

 יש בנו חלקים הדומים לכל העמים, אבל החלקיים היהודיים הם אלו שצריכים להוביל ולתת משמעות אחרת לחלקים האוניברסליים.

ההסתגלות היא תכונה חשובה, אלא נשאלה השאלה הסתגלות למה?

 מנגד לה המרדנות, המנהיגות, היצירתיות חשובים עוד יותר.

 ההבדל בין קודש לחול הוא אילוזיה וסוג של פסיכוזה של המונים. 

 האם ידענו שיסודות אלו מניעים את תאוריות  הנפש החילונית?  

המעשה הטיפולי הוא כמו ההתערבות הרפואית, רק מותאמת, עקרונית אין הבדל. 

כמו אומרים שרק אדם מכונה צריך רופא טכנאי.

אנחנו לא מסכימים לכך ומיצגים עמדה עתיקת יומין וניסיון מוכח באשר למושג האדם, המשפחה והחברה. 

אם אתם מרגישים שאתם רוצים לקבל מענה ולעשות עבודת נפש אמיתית ויסודית על פי תורת הנפש היהודית –  אז פנו אלינו.


 

השאלה היא תפילת הלב

 לשאלה מעמד בכיר ביותר בתורת הנפש היהודית, כמו גם בפסיכולוגיה הקיומית.

מעמדה הולך ורם החל מהרובד הבסיסי – חסרון של ידע 

שאלה  – ותשובה ועובר דרך שואל במובן מלווה ומחזיר.  מה -דע . 

הרובד הגבוה ביותר הוא שואל במובן מבקש – “מה ה’ שואל מעמך כי אם ליראה'”. 

שאלה כבקשה לפעולות נפשיות ורוחניות – לצאת למסע משמעותי. מה -ענה.

שאלה שמקבלת תשובה גורמת לשאלה להיעלם. 

לדוגמא: חסרה לי אינפורמציה שגרמה לי הפרה באיזון, ביקשתי אותה וברגע שקיבלתי אותה נעלם הרצון לשאול. 

ברובד השני –  כשאני מבקש לשאול (מלווה) “כלי עבודה “, שהושאל והופקד בידי. מחד החסרון פחת, מאידך עד שלא אשיב את הכלי לבעליו לא נסגר המעגל. 

ברובד העמוק  השלישי –  השאלה היא תפילה, בקשה שמוציאה אותנו למסע מורכב, עמוק ומחייב.עלינו מוטלת המשימה למצוא מה-ענה.

העבודה הטיפולית במהותה חייבת ליצור תנאים וידע לפתיחת  ערוץ לרבדים העמוקים, ששם הכיסופים והמאווים הופכים לשאלות ובקשות– שם חיה ומתקיימת הבקשה, התפילה והאותנטיות, האמת הפנימית.

מה בעיקרון מאפשר מציאות שכזו שאנשים “זרים” אחד לשני יצליחו להגיע לאווירה ומחויבות היוצרת את הזיקה? (מושג של מרטיו בובר שבעזרתו נפתח אותו ערוץ לשורש הנשמה) 

מצב בו כל השותפים מרגישים נכונות לגשת לתכנים עמוקים ונסתרים.

בובר מדגים את הזיקה אני-אתה על ידי משלים משלוש רשויות: 

החיים עם הטבע, עם אנשים, עם המצויים הרוחניים.

המושג זיקה חייב להיות מובן כזיקת גומלין. אני לו, כשם שהוא לי. 

אצלנו ב״נחת -רוח״, שואפים ומכוונים ליחסי זיקה עם שלוש

 הרמות המוזכרות למעלה – 

הטבע, האדם, המצויים הרוחניים.

כשאנחנו מחודדים ומדויקים הזיקה מאפשרת דיאלוג משמעותי אשר גורם לנו להבין את השאלה, הבעיה והקושי במושגים של בקשה ותפילה לקבלת “אור”, “תשובה”, “תובנה”, “חוויה” שממלאת אותנו בשמחה, ביטחון וראייה אופטימית הבנויה על אמונה פנימית וודאית. חוכמה שאיתה ננהל את חיינו ונעמוד באתגרים שלפנינו.

 “מכוון שכל העולם הוא בריאה כל עצם יכול להיעשות לי “אתה”, איתו אצור זיקה”. 

(בסוד שיח כב’).

חיי אמת הם פגישה, זיקה מיוחדת בין “אני” (המטפל, המחנך) ו”אתה” ( יחיד ,זוג, משפחה…) 

חשוב מאוד לציין ולהדגיש כי על מנת שיתקיים בנו – חוק הבקשה והמילוי, -קרוב ה’ לכל הקורא אותו באמת – כל השותפים חייבים ליחסי זיקה – להיות באמת .

עלינו להיות קרובים באמת לתוכן הבקשה, התפילה.

כך יש להתייחס לטיפול הנפשי כמו גם למעשה החינוכי.


 

מנהלים/ות בתי ספר בחינוך הרגיל 

מנהלים/ות אחיי ורעיי 

העבודה והניהול החינוכי כבר זמן חומק לנו מהידיים.

מה אני שואל מכם? 

עצרו!

 פנו בבקשה זמן איכות ,קשב  –  בחרו מתוך חירות וחופש. 

העבודה החינוכית/ניהולית כבר זמן חומקת לנו, ואנחנו הולכים ומתרחקים. 

מרחק שמייצר בנו תסכול וכאב – כאב שבאהבה.

 מציאות קשה שהולכת ורוקמת בנו צורות של חרדה, חוסר ביטחון, בעיות של חוסר מוטיבציה, עייפות, תסכול, ספק ולעיתים פחד משתק.

אתם מובילים, מוכשרים, איכותיים ומגוייסים לנהל מוסד חינוכי לפניי ולפנים. 

היום יותר ויותר מורגשת חובה והכרח להכניס גורם מקצועי – ממקצועות הטיפול והחינוך אשר מגיעים “ממקום דומה ואחר” ובאמתחתם תורה חינוכית/טיפולית שאנחנו כה זקוקים לה היום.

גם ברובד המנהל/ות וגם ואו בעיקר לצוותים החינוכיים, אשר חייבים לקבל הדרכה ויעוץ למען המעשה החינוכי.

מדריכים שעשו, עושים וב”ה יעשו כל שבאל ידם להאדיר ולרומם את המעשה החינוכי.  

דברו איתי, תעלו שאלות, בואו נפגש ונדבר.

אני מאמין שמה שאנחנו מביאים אליכם הוא עוצמתי, עמוק ומתבקש בזמן הזה.